PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Má-li označení INTRONAUT evokovat cestu hluboko dovnitř, dejme tomu do podvědomí, pak si tito samorosti nemohli vybrat lepší název. Titul alba „Prehistoricisms“ pak už jen upřesňuje, jak hluboko se museli INTRONAUTi ponořit pro inspiraci. Abychom si rozuměli, tihle podivíni mumlají pomalé hutné sludge rytmy takovým zvláštním neurotickým a neotesaným způsobem, že doba kamenná vám automaticky přijde na mysl.
Album začíná akustickým brnkáním „Primordial Soup“, které připraví atmosféru pro následující táhlou suitu „The Literal Black Cloud“, bolest a zármutek střídá agrese a vztek. Ano, brutalita a psychedelie jsou hlavní výrazové prostředky kapely INTRONAUT. Agresivita se stupňuje v následující „Cavernous Den Of Shame“ a zůstanu-li věrný paralele z pravěku, tak rozzuřený mamut ničí vše v dosahu. Jedním z vrcholů desky je určitě titulní „Prehistoricisms“, kde těkající zvuky, vokál se zajímavou melodií, neurotické kytary a prapodivné hudební postupy v dokonalé souhře vytvářejí zcela originální obrazy.
Bohužel však na albu „Prehistoricism“ není vše tak dokonalé, jak by mohlo být. Selhání vidím na pozici producentů, kteří nestopli horkou jehlou ušité a nedotažené exhibice objevující se v druhé polovině desky. Materiál v první části alba (skladby 1-5) bych neváhal označit jako excelentní, ale počínaje závěrem páté „Any Port“ se objevují zbytečná sóla na bicí či perkuse a hlavně příliš až jazzového brnkání na baskytaru, které kytary propůjčují zbytečně moc prostoru a její sólování z alba nepříjemně trčí. Nahrávka se tím zašmodrchá a ztrácí kouzlo, které bezesporu mají úvodní skladby. Zkrátka, když mamut běží, zem se třese a duní a vše je v pořádku, jakmile se však zastaví a začne se kochat krásami přírody, celkový dojem drhne. Druhou polovinu desky naštěstí zachraňuje povedená „Australopithecus“ s dvojkopákovou drtičkou a osobitým riffováním v „refrénu“. Na tuto skladbu existuje i temný videoklip, který podtrhuje osobitost spolku INTRONAUT, ideově i projevem zapadajícího do společnosti MOUTH OF THE ARCHITECT, THE OCEAN nebo starších ISIS.
I přes výše uvedené nedostatky se však jedná o nahrávku zajímavou, kterou určitě stojí za to registrovat. INTRONAUT jsou seskupením, ze kterého jde respekt a na post-metalovém kolbišti jde o výrazný zjev, který nás v budoucnu možná ještě pozitivně překvapí.
Zajímavé post-metalové album, které určitě stojí za poslech.
7,5 / 10
Sacha Dunable
- kytara, zpěv
Dave Timmick
- kytara
Joe Lester
- basa
Danny Walker
- bicí, samply
1. Primordial Soup
2. The Literal Black Cloud
3. Cavernous Den Of Shame
4. Prehistoricisms
5. Any Port
6. Sundial
7. Australopithecus
8. The Reptilian Brain (Sleep, Eat, Shit, Fight, Fuck)
Fluid Existential Inversions (2020)
The Direction Of Last Things (2015)
Habitual Levitations (2013)
Valley Of Smoke (2010)
Prehistoricisms (2008)
The Challenger (EP) (2007)
Void (2006)
Null (EP) (2006)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 53:33
Produkce: Josh Newell & INTRONAUT
Studio: Různá studia v USA
-bez slovního hodnocení-
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.